Apa yang wanita perlu tahu tentang Emas

on Friday, November 23, 2012

Wanita memang terkenal sebagai golongan yg suka berhias bukan sahaja di badan malah di setiap tempat . Disebabkan itu, kaum hawa ini lebih rajin berkemas di rumah dan mengutamakan kebersihan diri.

1.TIDAK MEMBAZIR
tiada barang kemas asli yg dijual dengan harga murah . Senipis mana pun ia masih tetap dijual pada harga yg tinggi . jika anda berkemampuan , tidak salah untuk membeli sebanyak mana yg anda inginkan kerana ia juga merupakan satu pelaburan untk jangka masa panjang . lihat kemampuan diri sebelum membeli . Tidak perlu berlaku pembaziran jika anda tidak berkemampuan seperti membuat pinjaman.

2.BANGGA DIRI
Islam langsung tidak menggalakkan umatnya untuk bersifat riak atau bangga diri kpd org lain . Sifat mazmunah ini adalah kesukaan syaitan yg suka menghasut umat Islam mengikut telunjunknya . Memakai barang kemas terlalu banyak di pegelangan tangan , leher dan juga jari adalah bukti anda suka menunjuk-menunjuk . Ia juga mendatangkan bahaya kerana mampu menarik perhatian perompak untuk mencuri barang kemas anda . Oleh itu , bersihkan hati dan cukuplah menyarungkan sebentuk cincin di jari manis.

3.GELANG BERLOCENG
Acap kali diperkatakan oleh alim ulama bahawa PEMAKAIAN GELANG BERLOCENG DILARANG SAMA SEKALI . ini kerana ia menarik perhatian org lain untuk memandang anda terutama golongan lelaki yg bukan mahram .

4.BENTUK HIASAN
pelbagai bentuk cincin diukir bagi memenuhi kehendak pelanggan . pemilihan bentuk menyerupai binatang dan seakan-akan tanda salib memang tidak dibenarkan sama sekali . Selain itu , menyarung cincin dijari tengah ataupun telunjuk AMAT DILARANG kerana ia meniru kaum derhaka yg dilaknat oleh Allah SWT semasa zaman nabi Lut AS dahulu . Nabi muhammad SAW pernah berkata kpd Saidina Ali sesudah bernikah dngn Siti Fatimah berpesan jika memakai cincin , pakailah di jari manis dan kelingking ( anak jari )

0 comments: